_ _ _ _ _ _ promina.blog.hr

utorak, 12.06.2012.

Prominska i druga kazivanja iz starine II dio

Prvi post na ovu temu, možete pogledati pod linkom:
http://promina.blog.hr/2012/06/1630829819/prominska-i-druga-kazivanja-iz-starine.html

Ukratko, postovi su posvećeni diplomskom radu Danijele Validžić pod naslovom:
„Prominska i druga kazivanja iz starine“




U prošlom postu nisam naveo sadržaj rada, tako da ga zato sada donosim u cijelost:

*******************************************************
SADRŽAJ:

UVOD 3

I. USMENA KNJIŽEVNOST

II. USMENO PJESNIŠTVO

II. 1. LIRSKA PJESMA
II. 1.1. Molitve, legende
II. 1.2. Pjesme uz narodne običaje
II.2. OJKALICE I RERE
II.2.1. Ojkalice
II.2.1.1. Pjesme uz kolo
II.2.1.2. Ostali deseterački dvostisi ili kraći spletovi dvostiha
II.2.2. Rere
II.3. LAGARIJE
II.4. RUGALICE

III. KRATKI PROZNI OBLICI

III 1. ZAGONETKE
III.2. POSLOVICE

IV. RETORIČKI OBLICI

IV.l. ZDRAVICE
IV.2. ZAKLINJANJA 32
IV.3. BROJALICE 32

V. DJEČJE STVARALAŠTVO USMENE
KNJIŽEVNOSTI

V.1. PJESME O ŽIVOTINJAMA

RJEČNIK
ZAKLJUČAK
IZVORI

*******************************************************

Cijeli rad je zanimljiv, a ja sam odlučio objaviti samo dvije varijante pjesama koje su se pjevale uz kolo.
Pjesma u prvoj inačici, sastavljena je prema kazivanju Ane Perić, rođena 1924. u Lukaru.

*******************************************************
II. 2.1.1. Pjesme uz kolo

Pjesme koje slijede pjevale su se u Promini, uz kolo, na raznim svečanostima. Kolo se igralo na blagdan Male Gospe ispred crkve Gospe Čatrnjske u Lukaru i na blagdan sv. Joakima i Ane, ispred crkve sv. Martina u Mratovu.
Običaja plesanja kola već dugo nema, ali pjesme se i danas zapjevaju u raznim prigodama, samo što je sve manje onih koji ih pamte.

Ovo je splet pjesama od deseteračkih dvostiha, u dvije varijante (inačice):

(1 .inačica)

U Promini devet sela ima
djevojke se poznaju po njima
Sve djevojke lipe i rumene
i u lipu robu obučene
bile bluze, a kratki rukava
za ljubav i moliti badava.
Svaka misli iz svog sela neću,
u selu ću naći sebi sreću.
U drugom su običaji kruti
neću majko, na me se ne ljuti
nastojaću ode biti prva,
čuvat stado i nositi drva
A kad dođe blagdan Gosp Male
oblače se djevojke bez šale.
Sastaju se iz svi devet sela
na svoj način svaka je vesela.
Zapivaju pismicu malenu,
staru, mladu - svakom ugođenu.
Moj dragane iz prominski' sela
kad te vidin odma' san vesela.
Ajte cure vi u kolo amo,
ja ću pivat, vi slušajte samo.
Oprosti mi prominski narode,
što san tio zapivati ode.
Ženi bi se, žena mi je draga,
Al' se bojin namirit na vraga.
Pokušat ću ja je sam pronaći,
pa ću onda reći mome ćaći.
U Promini devet kapitana
sa ću kazat koja cura valja.
U Lukaru živa voda vrije,
vidim jednu umila se nije.
Dragu gleda momak iza zida
kako ona s drugin pripovida.
Stid je bilo od svita ovoga
ona pita koj" stvorio Boga
te se ista na jedno povraća
ona pita ko je Bogu ćaća.
Bome mala uzeti te ne bi
Daj' ćaćino sve stanje pri tebi.
Suknovčanke blizu Cote
igraju se na balote
A mataske ka' pri gradu
svetog Ante cviće kradu
Razvođkinje jašu bicikletu
suju Boga i nedilju svetu.
Oklajkuše na mistu su lipu,
a'l su puno mršave na pipu.
A čitluske blizu svetog Roka
namiguju na mladog poroka.
Mratovkuša baš na svetu Anu
brijala se cura na tavanu
Sakrila se pa se brije,
Stid je bilo od komšije.
Bogatićke, blizu Krke,
one jesu prave zvrke.
Puljankuša pošla srati,
a koprivom dupe trati.
Kopriva je vražja trava,
pa za dupe nije zdrava.
Idem jednom iz Oklaja kući,
nađo curu ovce čuvajući.
Bičve plete, a terluke šiva
sa svojin se stadom razgovara:
"Stado moje, samo ćeš ostati,
moji su me rešili udati.
Tila san se udat lanjske zime,
nije ćaća platijo decime.
Uda' ću se, a u selo neću,
u devoru imam bolju sreću.
Ja joj priđen i upita:
"Mala, bi li meni jedno janje dala?
Ljubi mene, života ti tvoga,
ili mene il' komšiju moga.
U komšije ima devet braće,
a na meni samo jedne gaće.
Vidiš momke iz prominski' sela,
lipi li su majka im vesela.
Svi stasiti, lipi i rumeni
ka' od brda da su odronjeni.
Oj Promino, alaj si nadase,
dođi curo meni pod orase.
Dođi curo, pod orase meni,
sama znadeš da me ćaća ženi
Samo nemoj da te zora vata
ki magare oko tuđi vrata.
Nemoj mala stajat na put sreći
i govorit "Da j' lipši i veći“.
Da j' lip, visok i da ima svega
možda b' onda ti pošla za njega.
Toga j' ritko danas, moja draga,
'ko te gleda more da nastrada.
Udaji se dok si na zemanu,
kad ostariš naće tebi manu.
Opet cura zapiva polako,
ja je slušan ona kaže vako:

"LIPŠI SELA OD PROMINSKI NEMA,
NI JUNAKA DO NAŠI MOMAKA.
OJ PROMINO, BRDO POVISOKO,
GLEDAM SELA DUGO I ŠIROKO.
NAD TOBOM SE VIJAJU OBLACI,
ŠIROM SELA RAĐAJU JUNACI.
LIPE CURE I JUNACI MLADI,
RODNA POLJA, LIPI VINOGRADI.
OJ, PROMINO, JA SE TOBOM DIČIM
TEBI PIVAM, SVOJE SRCE LIČIM"

Ta djevojka, dobra i pristala
još mi nije iz misli nestala.
Još sam kadar upitati za nju
priko kola namignuti na nju.
Ajte cure, meni amo
kukunješće da igramo."


(2.inačica)

Oj Promino, ja se tobom dičim,
u pivanju svoje srce ličim.
U Promini ima devet sela
ima cura svakojaki' vela.
Ima i i stari i nejak'i
moga bi se oženiti svaki.

*******************************************************


(nastavlja se u sljedećem postu….)

Oznake: Prominska i druga kazivanja iz starine

- 21:46 - Komentiraj post (0) - Link posta

<< Arhiva >>






Promina blog
  • LL

Opis bloga

  • Promina blog postoji od 19.03.2005. godine, nešto više od deset godina.
    Teme su vezane uz život u Promini.....ali, tu su i druge razne teme koje su mi se u određenim trenutcima učinile zanimljivim...
    S. Sarić

    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Pomoću sljedećih linkova, saznajte nešto više o Promini.

    Gdje je Promina?

    Galerija promina.blog.hr


    Fotografije generacija iz škole:
    Stare slike Promine






    Video snimke:


































    Projekti čiju realizaciju očekujemo:









    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


Općina Promina









  • «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


.....

  • ......
    .......



    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Statistika posjeta promina.blog.hr -u kroz godine








    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»





    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»



    E-mail-Urednik promina.blog.hr-a:
    promina.blog.hr@gmail.com


    Zadnji postovi

...


.........................................................................Promina blog - promina.blog.hr© 2005.-2023. sva prava pridržana Urednik promina.blog.hr-a: Sanimir Sarić