_ _ _ _ _ _ promina.blog.hr

četvrtak, 12.01.2012.

PROMINA PRED STO GODINA

Prije nekoliko dana, malo sam pregledavao „arhivu“ iz koje crpim teme za svoje postove.
Pod rukom mi se našao „Pastoralni program Župa Promina“ tiskan 1987 godine.

Možda je jednostavnije objaviti fotografiju naslovnice;



Kako većina mojih prijatelja zna s kolikim oduševljenjem i radošću prikupljam sve materijale u kojima se spominje Promina, svako malo netko me se sjeti i donese neko zanimljivo štivo….Tako je i moja kolegica Božena, jednog dana donijela ovaj Župni list. I tako je on već nekoliko godina u mojoj arhivi…i konačno je dočekao dan da ja iz njega za čitatelje promina.blog.hr-a „izvučem“ neku zanimljivu priču.


Evo jedne priče koja je stara više od 120 godina (premda naslov tako ne kaže….


************************************************************************

PROMINA PRED STO GODINA

Josip Modrić

(Giuseppe Modrich: La Dalmazia, Torino - Roma 1892., str.424 - 436. - Bilješke i sjećanja na putovanja. - Proveo: I. Vuka. - lektor:M.Gojčeta)

U kavani (u Kninu) zapazih nepoznatog mi gospodina. Čudno, da me je njegova fizionomija podsjetila na moga Školskog kolegu, siromaha Pokrajca. koji je umro pred dvije godine.Iz njega je žario, na sveučilištu u Beču, svježi i posebni dah njegova brda Pronine, gdje je provodio svoje praznike. mi smo ga cijenili radi njegova neporočnog karaktera, radi njegova odlučnog rodoljublja, radi njegova krasnog jezika kojim je govorio. Ovaj čovjek, njemu toliko sličan, nije mogao biti nitko drugi doli njegov rodjeni brat

Da li da ga upitam? - Pomislih.

- Oprostite, gospodine, da li ste Vi Pokrajac?
- Na uslugu.
- Brat dobroga Špire iz Promine?
- Da, ja sam njegov brat Jovo - odgovori mi uzdišući.

Sjetio se tko bih mogao biti ja, te me odmah pozva da posjetim općinu Promina.

- Zar je važno? - upitah ga; - ja sam danas naumio proslijediti vlakom za Drniš.
- Nipošto! Promina Vas mora zanimati: putuje se za jedan sat; za dva sata Vi ćete biti gost u mojoj kući i pričat ćete nam o našem voljenom Špiri.
Nisam se usudio odbiti; pristao sam.

Ne vjerujem da ću uvrijediti moje cijenjene čitaoce, sumnjajući da oni točno poznaju Prominu.
Da je brdo Promina s gigantskim podnožjem,bogata rudnicima mramora i ugljena, to je poznato; isto tako,svi znadu da se planina diže izmedju Knina na sjeveru, Drniša na jugu i Krke na zapadu.
Ali uspostava općine Promina s njenim prostranim i plodnim teritorijem na kojem živi divni narod od oko 5000 stanovnika, budući je novijeg datuma, nema pravo na poznatost.

Promina broji nekoliko sela i zaselaka, ima jednu školu i jedan poštanski ured, proizvodi izvrsna vina, a glavno mjesto općine zove se Oklaj.

Medju selima je Razvodje, gdje upravo stanuje i obitelj Pokrajac koja me je ugostila.
Iz Knina se uputismo kolima oko 4 sata poslije podne, prolazi se kroz kamenitu visoravan, dosta neplodnu sa škrtim predjelima šuma, kružeći uvijek uz planinu Prominu; malo poslije 6 sati prispjesmo u Razvodje.
Odmah zapazih, da bi gotovo taj nepoznati teritorij, sa svojim prostranim i vrlo plodnim poljem, golemim i divnim obzorjem prema Šibeniku i moru, morao zanimati alpiniste. Bijaše kasno za polazak na izlet.
Odlična gazdarica, predvidjevši našu želju za jelom, spremila je večeru jedan sat ranije i za stolom se dugo razgovaralo.
Doznadoh, medju ostalom i to, da su lihvari iz Drniša doveli narod ovoga kraja u bijedu i da se zbog toga - možda da se ispričaju, ili da zaborave ekonomske tjeskobe -brdjani dadoše iz očaja pijankama, razvratno-stima i bludu.
- Više nemaju ništa - reče Jovo - i zato neće da rade, napuštaju polja koja više nisu njihova, radije ljenčare i griju klupe u krčmi.
- I ne mora se vjerovati - nadoda brat Djuro -da su izgubili smisao za moral.
U nekim prigodama su jako radišni i umjereni: za 50 novčića i dvije litre bevande, cijeli dan podnose najteže poslove.
Sve više sam uvjeren da austrijska vlast mora hitno poduzeti istragu o lihvi u brdskim trgovinama u Dalmaciji, i zauzeti se za obranu, još prije nego taj korov uspije uništiti i demoralizirati te prostrane, bogate i plodne teritorije. Na stolu nam je bilo servirano krasno vino, crno, po ukusu šampanjac.

************************************************************************

Nastavlja se…..




- 16:26 - Komentiraj post (1) - Link posta

<< Arhiva >>






Promina blog
  • LL

Opis bloga

  • Promina blog postoji od 19.03.2005. godine, nešto više od deset godina.
    Teme su vezane uz život u Promini.....ali, tu su i druge razne teme koje su mi se u određenim trenutcima učinile zanimljivim...
    S. Sarić

    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Pomoću sljedećih linkova, saznajte nešto više o Promini.

    Gdje je Promina?

    Galerija promina.blog.hr


    Fotografije generacija iz škole:
    Stare slike Promine






    Video snimke:


































    Projekti čiju realizaciju očekujemo:









    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


Općina Promina









  • «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


.....

  • ......
    .......



    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»


    Statistika posjeta promina.blog.hr -u kroz godine








    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»





    «««««««««««»»»»»»»»»»»»»»



    E-mail-Urednik promina.blog.hr-a:
    promina.blog.hr@gmail.com


    Zadnji postovi

...


.........................................................................Promina blog - promina.blog.hr© 2005.-2023. sva prava pridržana Urednik promina.blog.hr-a: Sanimir Sarić